comunicat de presa
Campanie de prevenire a cancerului, 15 octombrie - 30 noiembrie 2011
„CANCERUL POATE FI PREVENIT”
La nivel mondial, cancerul determina unul din opt decese, mai mult decât SIDA, tuberculoza şi malaria la un loc. In fiecare an, peste 12 milioane de persoane sunt diagnosticate cu cancer şi 7,6 milioane oameni pierd lupta cu boala, iar fără îmbunătătiri majore, multe din cancerele prevenibile si curabile vor continua sa ucidă. Se estimează că 40% din cancere pot fi prevenite. Riscul de cancer, poate fi redus prin câteva măsuri simple: alimentaţie variata si sănătoasă, menţinerea greutatii corporale normale, activitate fizică regulată, limitarea consumului de alcool, renunţarea la fumat şi evitarea expunerii la fumat pasiv, evitarea expunerii excesive la soare, protejarea împotriva infecţiilor care pot determina cancer. >>> mai mult
CANCERUL Cancerul (neoplasmul malign) reprezinta o categorie de boli caracterizate printr-o diviziune necontrolată a unui grup de celule, care au capacitatea de a invada alte tesuturi din organism, fie prin crestere directă în tesuturi adiacente (invazie), fie prin migratia celulelor în organism (metastază). Diviziunea si înmultirea necontrolată a celulelor este declansată de anomalii ale ADN-ului celulelor canceroase. Aceste anomalii apar ca o consecintă a integrării unor virusuri în genomul celular sau a mutatiilor genelor care controlează înmultirea acestor celule. Una sau mai multe astfel de mutatii pot duce la diviziunea si înmultirea necontrolată a celulelor, cu formarea unei tumori maligne. Tumorile maligne sunt acele tumori care au capacitatea de a invada alte tesuturi, fie din vecinătate (prin invazie tumorală), fie la distantă (prin metastaze tumorale). Simptomele bolii depind de tesutul afectat sau de localizarea tumorii primare si de mărimea acesteia, de stadiul bolii si de prezenta sau absenta metastazelor. >>> mai mult
cancerul poate fi prevenit
Campanie de informare a Ministerului Sănătății OBIECTIVELE CAMPANIEI • Creşterea nivelului de informare şi conştientizare a populaţiei ţintă privind factorii de risc pentru cancer • Informarea privind tipurile de cancer care pot fi prevenite şi/sau depistate prococe prin teste de screening • Discutarea, revizuirea şi adoptarea Strategiei naţionale şi a planului de acţiune pentru programele de screening vizând depistarea precoce a cancerului de co uterin, sân şi cancerului colo -rectal POPULATIA ŢINTA A CAMPANIEI - Populaţia generală DURATA A CAMPANIEI - 15 octombrie-30 noiembrie SLOGANUL „ Cancerul poate fi prevenit „ MESAJELE CAMPANIEI >>> mai mult
actiuni de informare >>> aici
ATENTIONARE
In cadrul sistemului european de alerta precoce si raspuns rapid (EWRS), a fost transmisa informatia ca in Franta au fost identificate in zilele de 3 si 5 septembrie doua focare de botulism: un focar cu 5 cazuri in districtul Vaucluse din sudul Frantei si un focar cu 3 cazuri in districtul Somme in nordul Frantei. In serul recoltat de la 4 cazuri apartinand primului focar a fost detectata toxina botulinica tip A, probele recoltate de la pacientii din al doilea focar fiind in investigatie la Centrul de Referinta pentru botulism din Institutul Pasteur. Toate cele 8 cazuri de imbolnavire au dezvoltat insuficienta respiratorie.
In cele doua focare a fost identificat un aliment comun: tapenade (produs alimentar pe baza de masline) cu migdale, produs si distribuit de firma “Les DELICES de Marie-Claire” din Vaucluse, sudul Frantei. Numarul lotului de produse implicat in ambele focare este 112005 si a fost livrat in magazine din 4 districte (Bouches-du-Rhône, Drome, Var si Vaucluse ) incepand cu data de 31.05.2011 , avand termen de expirare 16.12.2012. Toxina botulinica tip A a fost identificata in probele de tapenade consumate in focarul din sud, urmand a fi analizate si probele prelevate din focarul din nord (de la membrii unei familii care au calatorit in zona sudica si de unde au cumparat tapenade).
Toate produsele implicate au fost retrase de pe piata si a fost oprita productia firmei. Produsele nu au fost exportate.
Avand in vedere faptul ca regiunea in cauza este o regiune turistica, atat pentru turistii francezi cat si internationali, autoritatile franceze au emis o alerta europeana.
Având în vedere informaţiile eronate furnizate in ultima perioadă în presa locală , referitoare la modul de organizare a activităţii centrului de permanenţă Bălceşti, facem următoarele precizări:
1. Balcesti
2. Ghioroiu
3. Fauresti
4. Lalosu
5. Zatreni
6. Tetoiu
7. Gradistea
8. Livezi
9. Valea Mare
10. Fartatesti
d. Emiterea de către directorul executiv al DSP Vâlcea a deciziei de stabilire a centrului de permanenţă Bălceşti cu zonele arondate, în baza acordul Consiliului Local Bălceşti (adresa nr. 6176 /9.05.2011 ) şi acordului CAS Vâlcea ( adresa nr. DRC nr. 160/ 13.05.2011)
f. Emiterea de către directorul executiv al DSP Vâlcea a Dispozitiei nr 129, de infiintare a centrului de permanenta Bălceşti.
Documentaţia în baza căreia s-a emis decizia consta în:
· Conventia de asociere a medicilor de familie pentru asigurarea continuitatii asistentie medicale primare prin centrele de permanenta, pentru Grupul de Practica “Centrul de Permanenta Balcesti”, inregistrata la DSP Valcea cu nr 4126 din 30.05.2011
· Raportul de inspecţie al DSP Vâlcea nr 1359 din data de 23.05.2011 , raport care punea in evidenţă faptul că există dotarea minimă pentru desfăşurarea activităţii centrului, dotare aflată în dotarea fostei camere de gardă a spitalului
· Hotărârea nr. 51 din 16.05.2011, a Consiliului Local Bălceşti , referitoare la punerea la dispoziţie a spaţiului necesar desfăşurării activităţii centrului de permanenţă, spaţiu aflat la parterul fostului Spital Orăşenesc Bălceşti, in fosta cameră de gardă
· alte documente conform normelor de aplicare ale legii 263/2004
2. Contractul cu CAS Vâlcea medicilor de familie semnatari ai convenţiei de asociere pentru centrul de permanenţă, a fost incheiat în cursul lunii iunie, cu data de începere a activităţii 1.07.2011
3. In data de 30.06.2011 s-a făcut aprovizionarea centrului de permanenţă cu medicamentele si materialele sanitare prevăzute in anexa 4 din ordinul MS nr. 697/2011
4. In această perioadă primăria Bălceşti nu a făcut demersurile necesare pentru asigurarea pazei şi curăţeniei, deşi a fost informată şi atenţionată de nenumărate ori referitor la atribuţiile prevăzute in art. 33 din acelaşi ordin:
Atribuţiile consiliilor locale privind funcţionarea centrelor de permanenţă sunt următoarele:
a)să asigure spaţiile necesare desfăşurării activităţii centrelor de permanenţă şi autorizarea lor;
b)să asigure personalul auxiliar, respectiv: îngrijitoare, paznic, registrator medical, după caz, dacă pun la dispoziţie spaţiul şi paza pentru cabinetele care participă la un centru de permanenţă, indiferent de forma de organizare a centrului de permanenţă;
c)să asigure dotarea minimală necesară funcţionării centrelor de permanenţă, dacă pun la dispoziţie spaţiul pentru centrul de permanenţă;
d)să asigure utilităţile necesare funcţionării centrelor de permanenţă şi plata acestora, dacă pun la dispoziţie spaţiul pentru centrul de permanenţă.
5.Ca urmare, in data de 1.07.2011 dna doctor Ungureanu Mariana, medic coordonator al CP Bălceşti a informat DSP ( adresa 5578/ 1.07.2011) asupra lipsei aparaturii medicale necesare funcţionării CP.
6.In data de 4.07.2011 directorul executiv DSP si inspectorii de la comp. control unităţi sanitare au efectuat un alt control al modului de organizare a CP, în prezenţa medicului coordonator şi Primarului localităţii, Ion Curelaru.
La data controlului aparatura medicala si instrumentarul a fost găsit la CP, deşi în data de 1.07.2011 lipsea, insă primăria nu a făcut dovada organizării pazei centrului, personalului de curăţenie , contractelor pentru deşeuri medicale si contractelor de întreţinere a aparaturii din dotarea CP.
La finalul controlului, prin raportul de inspecţie nr. 1131/ 4.07.2011, semnat şi de primarul loalităţii, a fost făcută recomandarea de remediere a deficienţelor constatate în termen de 7 zile.
Având în vedere cele constatate activitatea centrului de permanenţă Bălceşti a fost suspendată, până la îndeplinirea condiţiilor de funcţionare.
Întărzierea înfiinţării şi, în momentul de faţă , a funcţionării centrului de permanenţă Bălceşti se datorează lipsei de cooperare a Primariei Bălceşti, care s-a opus de la început acestei idei.
COMUNICAT DE PRESĂ
CLASIFICAREA SPITALELOR PUBLICE DIN JUDEŢUL VÂLCEA
In conformitate cu prevederile ordinului Ministrului Sanatatii nr 1408 din 12 noiembrie 2010 privind aprobarea criteriilor de clasificare a spitalelor în funcţie de competenţă si ordinului ministrului santatatii nr. 323 din 18 aprilie 2011 privind aprobarea metodologiei si criteriilor minime obligatorii pentru clasificarea spitalelor în funcţie de competenţă ,DSP Vâlcea de a înaintat Ministerului Sănătăţii propuneri de clasificare in funcţie de competenţă a spitalelor solicitante .
In această săptămână am primit ordinele de ministru cu clasificarea spitalelor publice , după cum urmează:
1. SPITALUL JUDETEAN DE URGENŢĂ VÂLCEA
CATEGORIA SOLICITATA: III
CRITERII NEINDEPLINITE: DA, conform fisei de autoevaluare
CATEGORIA PROPUSĂ : CLASIFICARE PROVIZORIE IN CATEGORIA III , cu plan de conformare
CATEGORIA FINALA: CLASIFICARE PROVIZORIE IN CATEGORIA III , cu plan de conformare
ORDIN DE MINISTRU nr. 605/ 23.05.2011
2. SPITALUL OBSTETRICA GINECOLOGIE RM.VALCEA
CATEGORIA SOLICITATA: V
CRITERII NEINDEPLINITE: NU
CATEGORIA PROPUSA: CLASIFICARE IN CATEGORIA V
CATEGORIA FINALĂ: CLASIFICARE IN CATEGORIA V
ORDIN DE MINISTRU nr. 607/ 23.05.2011
3. SPITALUL MUNICIPAL DRĂGĂŞANI
CATEGORIA SOLICITATA: IV
CRITERII NEINDEPLINITE: DA, conform fisei de autoevaluare
CATEGORIA PROPUSA: CLASIFICARE PROVIZORIE IN CATEGORIA IV (cu plan de conformare)
CATEGORIA FINALĂ: CLASIFICARE IN CATEGORIA IV
ORDIN DE MINISTRU nr. 514/ 16.05.2011
4. SPITALUL ORAŞENESC HOREZU
CATEGORIA SOLICITATA: IV
CRITERII NEINDEPLINITE: DA, conform fisei de autoevaluare
CATEGORIA PROPUSA: CLASIFICARE PROVIZORIE IN CATEGORIA IV ( cu plan de conformare)
CATEGORIA FINALĂ: CLASIFICARE IN CATEGORIA IV
ORDIN DE MINISTRU nr. 516/ 16.05.2011
5. SPITALUL ORAŞENESC BREZOI
CATEGORIA SOLICITATA: IV
CRITERII NEINDEPLINITE: DA, conform fisei de autoevaluare
CATEGORIA PROPUSA: CLASIFICARE PROVIZORIE IN CATEGORIA IV ( cu plan de conformare)
CATEGORIA FINALĂ: CLASIFICARE PROVIZORIE IN CATEGORIA IV ( cu plan de conformare)
ORDIN DE MINISTRU nr. 606/ 23.05.2011
6. SPITALUL PNEUMOFTIZIOLOGIE MIHAESTI
CATEGORIA SOLICITATA: V
CRITERII NEINDEPLINITE: NU
CATEGORIA PROPUSA: CLASIFICARE IN CATEGORIA V
CATEGORIA FINALĂ: CLASIFICARE IN CATEGORIA V
ORDIN DE MINISTRU nr. 529/ 20.05.2011
7. SPITALUL DE PSIHIATRIE DRĂGOEŞTI
CATEGORIA SOLICITATA: V
CRITERII NEINDEPLINITE: NU
CATEGORIA PROPUSA: CLASIFICARE IN CATEGORIA V
CATEGORIA FINALĂ: CLASIFICARE IN CATEGORIA V
ORDIN DE MINISTRU nr. 515/ 16.05.2011
Având în vedere informaţiile eronate furnizate in ultima perioadă în presa locală , referitoare la înfiinţarea centrului de permanenţă Bălceşti, facem următoarele precizări:
1. prevederile legislative privind infiinţarea centrelor de permanenţă sunt următoarele ( extrase din legea nr 263 din 16 iunie 2004 privind asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă):
1)Zonele în care se înfiinţează centre de permanenţă sunt stabilite de direcţiile de sănătate publică, cu acordul prealabil al caselor de asigurări de sănătate şi al consiliilor locale.
(1)Centrele de permanenţă sunt forme de organizare a activităţii medicale în sistemul sanitar, fixe sau mobile, fără personalitate juridică, care funcţionează în afara programului de activitate al cabinetului de medicină de familie stabilit şi prevăzut în contractul de furnizare de servicii medicale în asistenţa medicală primară încheiat cu casa de asigurări de sănătate, care sunt organizate în condiţiile prevăzute de lege şi care asigură continuitatea asistenţei medicale primare
(5)Centrele de permanenţă prevăzute la alin. (1) se înfiinţează pe baza dispoziţiei emise de către directorul executiv al direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, după caz, cu acordul prealabil al instituţiilor prevăzute la art. 4.
CAPITOLUL II: Înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea centrelor de permanenţa
(1)Atribuţiile direcţiilor de sănătate publică privind funcţionarea centrelor de permanenţă sunt următoarele:
a)arondarea teritorială a localităţilor la centrele de permanenţă;
b)asigurarea dotării truselor de urgenţă cu medicamente şi materiale sanitare, în conformitate cu baremul minimal stabilit prin ordin al ministrului sănătăţii;
c)controlul organizării şi desfăşurării activităţii;
d)realizarea programării lunare a medicilor care participă la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare în cadrul centrelor de permanenţă, până la data de 25 a lunii curente pentru luna următoare.
(2)Sumele necesare pentru asigurarea dotării truselor de urgenţă prevăzute la alin. (1) lit. b) se suportă din fondurile alocate Programului naţional de urgenţă prespitalicească.
Art. 6
Atribuţiile consiliilor locale privind funcţionarea centrelor de permanenţă constau în:
a)asigurarea spaţiilor necesare desfăşurării activităţii centrelor de permanenţă;
b)asigurarea personalului auxiliar;
c)asigurarea dotării minimale necesare funcţionării centrelor de permanenţă, stabilită prin ordin al ministrului sănătăţii;
d)asigurarea utilităţilor necesare funcţionării centrelor de permanenţă.
(2)Consiliile locale pot participa la asigurarea dotării truselor de urgenţă cu medicamentele şi materialele sanitare necesare acordării asistenţei medicale la nivelul centrelor de permanenţă, în conformitate cu baremul minimal stabilit prin ordin al ministrului sănătăţii.
(1)Continuitatea asistenţei medicale primare este asigurată prin centrele de permanenţă de medici de familie, medici de medicină generală şi asistenţi medicali care îşi exercită profesia în condiţiile legii.
(2)Medicii prevăzuţi la alin. (1), aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, asigură continuitatea asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă.
1. Balcesti
2. Ghioroiu
3. Fauresti
4. Lalosu
5. Zatreni
6. Tetoiu
7. Gradistea
8. Livezi
9. Valea Mare
10. Fartatesti
In concluzie:
1. acordul consiliilor locale, ca şi cel al caselor de asigurări de sănătate este absolut necesar inaintea infiinţării unui centru de permanenţă. Acordul consiliilor locale înseamnă şi asumarea atribuţiilor prevăzute in legea 263 din 2004
2. la centrul de permanenţă participă numai medicii de familie sau medicii de medicina general, de regulă din localităţile arondate, neavând legătură cu medicii din spital
3. un centru de permanenţă nu poate funcţiona decât după ce îndeplineşte o serie de condiţii pentru desfăţurarea activităţii medicale, certificate prin obţinerea unui raport de inspecţie sanitară favorabil, condiţii ce trebuie asigurate fie de primărie
Întărzierea înfiinţării centrului de permanenţă Bălceşti se datorează lipsei de cooperare a Primariei Bălceşti, care s-a opus de la început acestei idei şi care nici în momentul de faţă nu a răspuns solicitărilor DSP.
Page 20 of 22